|
|
|
Recursiecabine (Recursion Cabin), Museum voor Moderne Kunst, Arnhem, 2012 roofing felt, panelled wood, acrylic glass, aluminium, lacquer, fluorescent tube, books, Taatsraamglobe (2011) 244 x 276 x 193 cm
> exhibition views
Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Condensed Reality, 14 09 – 28 10 2012 De Ketelfactory Schiedam, Unexpressive, 25 11 2012 – 17 02 2013
> library: list of book titles
Storied Windows, Arthur J. de Havilland Bushnell, 1914 Niet uit het raam lezen, Joep van Deudekom, 1997 Das Buch vom Buchfenster, Rolf Berthold Förster, 1963 Das Bücherschaufenster, Kurt Loele, 1919 Das Buchfenster, Werner Ensslin, 1957 Das Fenster in der Literatur, Veronika Schneider, 2000 The Vision Machine (1988), Paul Virilio, 1994 Worte sind Fenster und Türen, Eduard Kary, 2005 Reading Is My Window, Megan Sweeney, 2010 The Hidden Window Mystery, Carolyn Keene, 1956 This house had windows, David Scott Blackhall, 1961 The House of Books has no Windows, Janet Cardiff & George Bures Miller, 2008 No doors, no windows, Joe Schreiber, 2009 Die Tür im Fenster, Peter von Tramin, 1967
Outside looking in – Adventures of an observer, Garry Wills, 2010 Beleving van grenssituaties, H.A. Gomperts et al., 1975 Fenster nach innen, Erhard Mader, 2007 Die Fenster gehen nach innen auf, Wulf Goebel, 1980 Uitzicht op inzicht, Ellen Warmond, 1974
A Room Made of Windows, Eleanor Cameron, 1971 A room with a view, E.M. Forster, 1908 In the Window Room, Steven J. Carroll, 2011 Het raam staat open, Jacques Janssen, 1973 House of Windows, Adina Hoffman, 2001 La fenêtre obscure (1993), James Durham, 1996 Camera Lucida (1980), Roland Barthes, 1993 Die erleuchteten Fenster (1950) & Ein Umweg (1940), Heimito von Doderer, 2006 De kamer met de zeven ramen, K. Groen, 1962 Twintig ramen aan de straat, Clare Lennart, 1979 Uit het raam springen moet als nutteloos worden beschouwd, Fernand Auwera, 1983 Der wollene Zugedeckte und der Schauer. Bemerkungen und Ausführungen zur Schnittstelle Fenster, Karin Christof, 2002
De wereld is van glas, Andreas Burnier, 1997 Rear window, Cornell Woolrich, 1942 Fenster sind wie Spiegel, Irmela Brender, 1983 Mirror Worlds – Or the Day Software Puts the Universe in a Shoebox... How it Will Happen and What it Will Mean, David Gelernter, 1991 The Mirrored Window, Judith Langer, 2005 Der Gläserne Schrecken, Josep Quetglas, 2001 Mijn tweede huid, Jan van der Vegt, 2003 De beschuttende functie van glasramen, J. Timmer, 1946 Unruhe und Geborgenheit, Otto Friedrich Bollnow, 1955
De wereld waarnemen (1948), Maurice Merleau-Ponty, 2003 Ruimten rondom (1974), Georges Perec, 1998 Dingen om ons heen – Glasgordijnen, R.A. Kuin, ca. 1950 Am Fenster der Welt, Karl-Heinz Fleckenstein, 1975 Der eingeschränkte Blick und die Fenster zur Welt, Rolf Freier, 1984 Het boek als wereld (1976), Marilyn French, 1982 Ich weiß keine bessere Welt, Ingeborg Bachmann, 1998
The Recursive Universe – Cosmic Complexity and the Limits of Scientific Knowledge, William Poundstone, 1984 Es ist eine Welt gegen die Welt zu halten, Wilfried F. Schoeller, 1991 Time Within Time, Andrey Tarkovsky, 1989 Se voir/Se voir – Modèles et circuits du visible dans l'oeuvre de Paul Valéry, Valerio Magrelli, 2005 Recursiveness, S. Eilenberg and C.C. Elgot, 1970 Sets, Models and Recursion Theory, J.N. Crossley, 1965
Nature morte devant la fenêtre, Irene Monesi, 1966 The geranium on the windowsill just died but teacher you went right on, Albert Cullum, 1971 Blumenfenster, Wintergarten und Balkon, Joachim Ruppert, 1957 Blumenfenster, Paulhans Peters, 1961 Pflanzen und Fenster, Wolf-Uwe von Hentig, Dietrich Noack, 1966 Wat bloeit op tafel en voor het raam?, Bruno Schönfelder, Maria C. H. Ruys, ca. 1950 Wat bloeit op tafel en voor het raam?, Helmut Bechtel, 1969 Achter groene horren, J. van Oudshoorn, 1943 Het groene geheugen van de vensterbank, Ada Dorgelo, 1981 The New Practical Window Gardener, John R. Mollison, 1877 Window-Box and Indoor Gardening, Xenia Field, 1951
De man voor het venster, Maurice Gilliams, 1943 Staart uit het raam, Jacques den Haan, 1962 De man achter het raam, Gerrit Krol, 1982 De afwezige aanwezige, Willem Brakman, 2008 Zichzelf kan hij niet zien, Hilde van Belle, 1997 Hij stond voor het raam..., Eric Bakker, 2009 Un homme à sa fenêtre – Textes choisis 1925-1960, Le Corbusier, 2006 The Man in the window, Kjell Ola Dahl, 2008 En die man ben ik zelf, Jan Hanlo, 1973 The window-gazer, Isabel Ecclestone Mackay, 1921
Am Fenster – Camera obscura Fotografien aus Celle, Thomas Bachler, 2000 Am Felsfenster morgens, Peter Handke, 1998 Vor dem Fenster übrigens zu meiner Verwunderung die Abenddämmerung – Aufzeichnungen aus dem Archiv der Wirklichkeitsfabrik, Ror Wolf, 2008 Silence Observed (1961), Michael Innes, 1964 Im Wartesaal der Möglichkeiten, Michael Lommel, 2011 Blick durchs Fenster, Friedrich Sieburg, 1939 Der Blick aus dem Fenster, Nicéphore Niépce, 1998 Vom Fenster meines Hauses aus, Urs Widmer, 1977 De oertijd voor het venster, Manuel van Loggem, 1966 Uitzicht met zandkorrel (1995), Wislawa Szymborska, 1997 Grosse Welt im kleinen Fenster, Hans Heiberg, 1957 Dit uitzicht, Rutger Kopland, 1982 Het Wijde Uitzicht, A.A. Wildschut, ca. 1946 View from a Temporary Window, Joanie Mackowski, 2010 Reflections – The view from my window, Jacqueline E. Price, 2004 The City Out My Window, Matteo Pericoli, 2009 From my window, To shut-ins all over the world, Mary Poole Cranford, 1953
De horizon, Patrick Modiano, 2011 Near Horizons, Teale Edwin Way, 1949 Ik geef mezelf de horizon, Rijksakademie Amsterdam, 1992 De rand van de horizon, Clara Eggink, 1954 Het horizon-negatief (1984), Paul Virilio, 1989
Das Nahe und das Ferne (1988), Claude Lévi Strauss, Didier Eribon, 1989 Denn das Nahe liegt so fern, Renate Vorpahl, 1998 Makrokosmos und Mikrokosmos – Die große und die kleine Welt (1910), Rudolf Steiner, 1933 Kosmisches Schaufenster – Mehr oder minder heitere Verse eines skeptischen Optimisten, Wendelin Überzwerch, 1957 Le Ciel dans la Fenêtre, Michel Albin, 1959 Your Private Sky, R. Buckminster Fuller, 1999 Het kleine heelal, Manuel van Loggem, 1946 De totaliteit en het Oneindige (1961), Emmanuel Levinas, 1961 Der Teil und das Ganze, Werner Heisenberg, 1969 Kosmos (1965), Witold Gombrowicz, 1968
Language of Vision, Gyorgy Kepes, 1944 Intelligente Glasfassaden, Andrea Compagno, 1995 Cadre et regard, Louise Charbonnier, 2007 Die Wirklichkeit und ihre Cadrage, Claudia Wissmannm, 1998 Living Inside the Grid, Dan Cameron, 2003 The window observatory (1877), Henry King, 2012 Space as membrane (1926), Siegfried Ebeling, 2010 Techniques of the Observer, Jonathan Crary, 1992 Met kijker camera en loupe, Jan Vriends, 1934 Ogen op de rug, A. den Doolaard, 1971 My study windows, James Russell Lowell, 1874 The World in a Frame, Emily Dickinson, 1989 Framed Views and Dual Worlds, Cathrin Senn, 2001 De invulbare ruimte, Eva Gerlach, 2000
Voyage à ma Fenêtre, Arsène Houssaye, 1851 The virtual window, Anne Friedberg, 2006 Het werkelijkheidseffect, Roland Barthes, 2004 Zwischen Bild und Realität, Peter Zumthor et al., 2006 Alles is werkelijk hier, Vojta Dukát & Eva Gerlach, 1997
Die Fenster der Kleinwohnung, Heinrich Rettig, 1949 Achter blinkende vensters, Otto van Tussenbroek, 1950 Our knowledge of the external world (1914), Bertrand Russell, 1961 De wereld die ik aantrof (1987), Bruce Duffy, 1990 Fenster ins Offene – Die Sprache der Dichtung, Ulrich Merkel, 2009 Die unsichtbare Barriere (1961), Clifford Donald Simak, 1962 Außenhaut und Innenraum, Gerda Breuer, 1997 L’espace d’une fenêtre, Robert Mallet, 1978 Twee kanten (1965), Uwe Johnson, 1966 Weg vom Fenster, Christian Kneifel,1976 Het uitzicht blijft, Cateau Kray-Sijsma, 1973 Die Innenwelt der Außenwelt der Innenwelt, Peter Handke, 1969 Aan het raam en er buiten, Peter van Steen, 1971
Tussen tuin en wereld, Paul de Wispelaere, 1978 Aber ich lebe nur von den Zwischenräumen, Peter Handke, 1987 Ortsverschiebungen, Zeitverschiebungen, Bernhard Waldenfels, 2009
> drafts
01 color pencil, Tipp-Ex and writing ink on ruled paper, WDB 75, 21.07.12 02 acrylic and pencil on photocopy, WDB 76, 30.07.12 03 pencil on photocopy, WDB 76, 30.07.12 04 acrylic and pencil on photocopy, WDB 76, 31.07.12 05 writing ink, marker and pencil on photocopy, WDB 76, 01.08.12 06 color pencil, Tipp-Ex, writing ink and marker on photocopy, WDB 76, 03.08.12 07 color pencil and marker on photocopy, WDB 76, 03.08.12 08 color pencil, Tipp-Ex, writing ink and marker on ruled paper, WDB 76, 04.08.12 09 acrylic and pencil on photocopy, WDB 76, 08.08.12 10 pencil, writing ink and marker on photocopy, WDB 77, 16.08.12 11 color pencil, Tipp-Ex, writing ink and marker on photocopy, WDB 77, 25.08.12 12 pencil, writing ink and highlighter on ruled paper, WDB 77, 31.08.12 13 color pencil, Tipp-Ex and writing ink on ruled paper, WDB 77, 04.09.12
> edition
Se voir / se voir, 2012, piezography (edition 15), 30 x 40 cm paper size, 20,3 x 25,4 cm image size boxed edition: De hemel in een wilde bloem, collection of 5 piezo prints in card board box by Plaatsmaken (edition 7), prints by Erik Odijk, Simon van Til, May Heek, Mirjam Kuitenbrouwer, Marjolein de Groen
> video
excerpt from video portrait Unexpressive – 1 jaar kunstwordtterugkunst by Kim Zeegers, Nov. 2012, 5:31 (full length 42:03)
> text
tekst 1: Flos Wildschut
In haar werk en in de vele teksten die ze schrijft poogt Mirjam Kuitenbrouwer begrippen als waarneming en werkelijkheid te doorgronden. Ze noemt de werkelijkheid ‘een verwarde zaak’ en probeert in een haast filosofisch proces deze kluwen te ontwarren. Kuitenbrouwer kan alleen grip krijgen op het fenomeen werkelijkheid door afstand te creëren. En dat vormt meteen een probleem, want er bestaat geen afstand tot de werkelijkheid. “Als ik afstand van de werkelijkheid zou nemen, zou dat mijn dood betekenen”, merkt Kuitenbrouwer terecht op. In haar werk zoekt ze daarom naar middelen om barrières tussen zichzelf en de wereld op te werpen. Niet om de wereld geheel te blokkeren, maar om de blik op de wereld om te leiden. Alleen zo ontstaat volgens Kuitenbrouwer een reflectief inzicht in de wereld en kun je de werkelijkheid doorgronden. Die barrière kan een camera, een lens of een raam zijn. Ze heeft inmiddels een zeer uitgebreide verzameling van analoge foto- en filmcamera’s, viewers, lenzen en spiegels aangelegd. Samen met een archief van aantekeningen, citaten, teksten en boeken, vormen ze de bouwstenen van haar oeuvre. Door middel van architectonische modellen, gecombineerd met lenzen als vensters, legt Kuitenbrouwer haar filosofie over het waarnemen bloot, waarin elementen als binnen en buiten, schaal en maat een essentiële rol spelen. In de Recursiecabine komt alles samen. De cabine is gemodelleerd naar de behuizing van een oude super 8 viewer-editor, die een grote overeenkomst heeft met de schrijfzolder van de Duitse schrijver Uwe Johnson in Berlijn. Kuitenbrouwer omschrijft het werk zelf als “een kamer waarbinnen met minimale middelen een complete leefwereld is opgezet als een uitdijend heelal”. De kamer heeft weliswaar een deur en grote raampartij, maar het is voor de bewoner niet mogelijk naar buiten te kijken. Het contact met de buitenwereld komt alleen op een indirecte manier tot stand; door middel van de attributen die in de kamer te vinden zijn. Zo blijken alle boeken die in het raam staan en het uitzicht blokkeren, te gaan over vensters, uitzichten en manieren van waarnemen. De wereldbol in de globestandaard is vervangen door een scharnierend raamkader met daarin een speciale sterk verkleinende lens. Als je er op afstand doorheen kijkt wordt de hele wereld van het kamertje erin samengebald.
excerpt from the accompanying publication to the exhibition Condensed Reality, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, 2012
tekst 2: Florette Dijkstra
Het venster in de voorgevel van de cabine, die de afmeting heeft van een gigantische super 8 viewer editor, laat licht door en meer niet. Het diffuse schijnsel maakt enig contact tussen buiten en binnen mogelijk, maar sluit werkelijk zicht uit. ‘Zien’ speelt zich in de cabine af. Daar is alles voorhanden: een groot optisch instrument, een rijke collectie boeken over vensters, een foto van de cabine in een landschap – of van een model van de cabine: je bent wellicht niet waar je dacht te zijn. Maar je kunt ook zeggen: binnen zie je meer van buiten dan buiten ooit mogelijk is. De menselijke blik keert zich uiteindelijk naar binnen. De cabine is dan ook recursief: het een is herleidbaar tot het ander, almaar door. Zien speelt zich af in de kamer of camera. Daar is het kunstwerk, niet erbuiten.
excerpt from the accompanying publication to the exhibition Unexpressive at De Ketelfactory, Schiedam, 2012
tekst 3: Inge Pollet
Kuitenbrouwer is erg bezig met ‘binnen en buiten’. Ze schrijft en denkt, en trekt parallellen. Ze meet en rekent, bepaalt en vertelt. Deze foto maakt onderdeel uit van het project de Recursiecabine uit 2012. Het is een plek waar je je zou kunnen terugtrekken om te werken aan een boek of een kunstwerk, in de prettige aanwezigheid van werken van anderen. Van de ruimte zelf (een klein huisje met daarin vreemde boekenkasten) hangt er een foto in (deze) en staat een maquette. Het is een herhaling in een herhaling.
exhibition text to Se voir / se voir edition at Rozet inspireert exhibition, Rozet/Erfgoedcentrum, Arnhem, 2015
> research
01 super 8 viewer-editor casco 02 video still from Mutmaßungen über die Wirklichkeit – Der Schriftsteller Uwe Johnson (Jürgen Bevers, 2001) 03 Uwe Johnson, Niedstrasse 14, Berlin, photos Horst Tappe, Gerd Sander, Liselotte Strelow, Rene Burri, 1960’s 04 Uwe Johnson, photo Horst Tappe, 1963, below: photo Gerd Sander, 1966 / super 8 viewer-editor casco 05 exterior view of daylight showcase, F.A. Eschauzier, west wing Museum voor Moderne Kunst Arnhem (2012) 06 exterior view of west wing extension (1952) F.A. Eschauzier with daylight showcases (photocopy WDB 75) 07 dust catcher, Kortrijk, 2007; “De nieuwkuis op de veemarkt krijgt speciale kadermenten voor de ramen om het stof er buiten te houden, of toch om dit te proberen.” (photocopy in WDB 75) 08 similarity between dust catcher and Prinz Oxford 1200 Cine Editor (inkjet print WDB 75) 09 window-sill case, p.58 in Window and indoor gardening, Thomas William Sanders, 1911 10 video stills from documentary Totaal witte kamer: Gerrit Kouwenaar (NPS, 2003) (inkjet print WDB 75) 11 video still from documentary Totaal witte kamer: Gerrit Kouwenaar (NPS, 2003) 12 illustration from La Dioptrique Oculaire (1671) by Chérubin d’Orleans 13 p.16-17, La Dioptrique Oculaire (1671) by Chérubin d’Orleans
> links
link 1 Museum voor Moderne Kunst Arnhem
Condensed Reality Biënnale Gelderland 2012 – De wereld zien in een korrel zand MMKA Arnhem 14 09 – 28 10 2012
De Biënnale Gelderland is met haar achtste editie in 2012 in Arnhem, geheel vernieuwd. Niet alleen beeldend kunstenaars en vormgevers, maar nu ook regisseurs en acteurs, componisten en muzikanten, filmmakers en dichters doen mee aan het festival dat de poëtische titel ‘De wereld zien in een korrel zand’ heeft meegekregen. De nieuwe Gelderse biënnale bestaat uit een grote tentoonstelling én een tien dagen durend verrassend festival, met optredens van professionele Gelderse cultuurproducenten als Het Gelders Orkest, Toneelgroep Oostpool, Dziga, Extrapool, Generale Oost en de Wintertuin, om maar een kleine selectie uit het grote aanbod te noemen. In het museum worden de zalen ingericht met schilderijen, tekeningen, foto’s en installaties van beeldend kunstenaars en vormgevers. De concerten en optredens vinden plaats op twee podia in de beeldentuin van het MMKA, in de conservatoriumzaal van ArtEZ en in het museum zelf. Daarbij zijn er in het auditorium toepasselijke films te zien, geselecteerd door Focus Filmtheater en is er extra kennis op te doen door lezingen bij te wonen.
Van zandkorrel tot universum
Flos Wildschut, kunsthistoricus en curator van de Biënnale Gelderland 2012, heeft voor deze editie een gedicht van de achttiende eeuwse Engelse dichter en schilder William Blake als leidraad genomen.
`To see a World in a Grain of Sand And a Heaven in a Wild Flower, Hold Infinity in the palm of your hand And Eternity in an hour`
William Blake (1757-1827)
‘In een kleine korrel zand ligt de wereld – oneindigheid zelfs - besloten, dat lijkt William Blake in deze eerste strofe uit het lange gedicht Auguries of Innocence te willen zeggen,’ licht Wildschut toe. Ze is gefascineerd door het fenomeen dat het grote in het kleine, het minuscule te ontdekken valt, en vice versa. Er zijn veel kunstenaars en voorstellingen gevonden die een bijzondere visie op dit thema geven. Naast gevestigde kunstenaars en jonge afgestudeerde makers, krijgt ook het aanstormend talent - studenten van ArtEZ Toneelschool en het conservatorium -, ruim baan in het programma.
link 2 Biënnale Gelderland 2012, De wereld zien in een korrel zand
Flos Wildschut
In haar werk en in de vele teksten die ze schrijft poogt Mirjam Kuitenbrouwer begrippen als waarneming en werkelijkheid te doorgronden. Ze noemt de werkelijkheid ‘een verwarde zaak’ en probeert in een haast filosofisch proces deze kluwen te ontwarren. Kuitenbrouwer kan alleen grip krijgen op het fenomeen werkelijkheid door afstand te creëren. En dat vormt meteen een probleem, want er bestaat geen afstand tot de werkelijkheid. “Als ik afstand van de werkelijkheid zou nemen, zou dat mijn dood betekenen”, merkt Kuitenbrouwer terecht op. In haar werk zoekt ze daarom naar middelen om barrières tussen zichzelf en de wereld op te werpen. Niet om de wereld geheel te blokkeren, maar om de blik op de wereld om te leiden. Alleen zo ontstaat volgens Kuitenbrouwer een reflectief inzicht in de wereld en kun je de werkelijkheid doorgronden. Die barrière kan een camera, een lens of een raam zijn. Ze heeft inmiddels een zeer uitgebreide verzameling van analoge foto- en filmcamera’s, viewers, lenzen en spiegels aangelegd. Samen met een archief van aantekeningen, citaten, teksten en boeken, vormen ze de bouwstenen van haar oeuvre. Door middel van architectonische modellen, gecombineerd met lenzen als vensters, legt Kuitenbrouwer haar filosofie over het waarnemen bloot, waarin elementen als binnen en buiten, schaal en maat een essentiële rol spelen. In de Recursiecabine komt alles samen. De cabine is gemodelleerd naar de behuizing van een oude super 8 viewer-editor, die een grote overeenkomst heeft met de schrijfzolder van de Duitse schrijver Uwe Johnson in Berlijn. Kuitenbrouwer omschrijft het werk zelf als “een kamer waarbinnen met minimale middelen een complete leefwereld is opgezet als een uitdijend heelal”. De kamer heeft weliswaar een deur en grote raampartij, maar het is voor de bewoner niet mogelijk naar buiten te kijken. Het contact met de buitenwereld komt alleen op een indirecte manier tot stand; door middel van de attributen die in de kamer te vinden zijn. Zo blijken alle boeken die in het raam staan en het uitzicht blokkeren, te gaan over vensters, uitzichten en manieren van waarnemen. De wereldbol in de globestandaard is vervangen door een scharnierend raamkader met daarin een speciale sterk verkleinende lens. Als je er op afstand doorheen kijkt wordt de hele wereld van het kamertje erin samengebald.
link 3 Plaatsmaken
De hemel in een wilde bloem piezografie (5stuks) afmeting 40 x 30 cm oplage 7 prijs € 575,00
Voor Biënnale Gelderland geeft Plaatsmaken bijzondere fotografische werken in kleine oplage uit: de map ‘De hemel in een wilde bloem’ , met vijf piëzoprints met werk van Mirjam Kuitenbrouwer, Simon van Til, May Heek, Marjolein de Groen en Erik Odijk
Productiehuis en galerie Plaatsmaken vormt de museumwinkel van het MKKA tijdens de Biënnale Gelderland om tot een tijdelijk pop-up store. In een bijzondere setting heeft publiek de kans om werk te kopen en mee naar huis te nemen van deelnemende kunstenaars aan de tentoonstelling: het betreft unica en werk in oplage. De pop-up store is ingericht naar een concept van de huisvormgevers van Plaatsmaken, Catalogtree.
link 4 Bosch Kunstgesprekken
BOSCH Kunstgesprekken: Flos Wildschut, Mirjam Kuitenbrouwer en Simon van Til Gespreksleider: Irene Companjen Auditorium MMKA, Utrechtseweg 87, Arnhem 21 september 2012, 20.00 - 21.30 uur
Irene Companjen, vaste gesprekspartner van BOSCH Kunstgesprekken, gaat dit keer speciaal voor de Biënnale Gelderland in gesprek met curator Flos Wildschut en de kunstenaars Mirjam Kuitenbrouwer en Simon van Til, beide te zien op de tentoonstelling. Simon van Til doet onderzoek naar het...
link 5 Filosofisch Café Arnhem
Filosofisch Café Arnhem: Mirjam Kuitenbrouwer, Hans Jungerius en Geert-Jan van Oostende Gespreksleider: Paul Troost café-brasserie DUDOK, Koningstraat 40, Arnhem 30 oktober 2012, 19.30 - 22.00 uur
Het thema van deze bijeenkomst is gekozen naar aanleiding van de Biënnale Gelderland 2012, ‘De wereld in een korrel zand (Condensed Reality)’. Kunstenaars reproduceren niet slechts de werkelijkheid, maar scheppen een nieuwe werkelijkheid in een ingedikte, gecondenseerde...
link 6 De Gelderlander 14 09 2012
Dorine Steenbergen Op zoek naar de wereld in een korrel zand
Mirjam Kuitenbrouwer (45 jaar, woont en werkt in Arnhem) zegt zelf: “Ik probeer de werkelijkheid uit te pakken als een Russisch poppetje. Binnen en buiten, schaal en maat, spelen daarin een rol. Almaar kleiner komt de essentie in beeld. Hetzelfde gebeurt als ik vanuit een vliegtuig omlaag kijk naar die mierenhoop en me afvraag: waar maken we ons toch zo druk om? Afstand zorgt voor minder emoties. Gemodelleerd naar de behuizing van een oude super-8 viewer heb ik een kamer gemaakt met een deur en een...
link 7 Mister Motley 20 09 2012
Daan van Tricht Condensed Reality, deel 2
[…] Voorbij de tekening staan twee bouwwerken waar de bezoeker in kan treden. Het eerste bouwwerk is een soort hut, de ‘Recursiecabine’ van Mirjam Kuitenbrouwer, waarin uitzicht op diezelfde hut mogelijk is. Het idee van betrouwbare waarneming wordt volledig ontkracht en de bezoeker raakt even in de war. De cabine is niet erg groot, voor ondergetekende zelfs klein, waardoor de bezoeker echt het gevoel krijgt in een klein bouwwerkje in het bos te...
link 8 5uur...!!! 27 09 2012
Sibylle Eimermacher Biënnale Gelderland 2012
Condensed Reality - De wereld zien in een korrel zand is het thema van de Biënnale Gelderland 2012, gecurateerd door Flos Wildschut, in het MMKA. Na de vorige kelder-editie nu gelukkig wel een museale biënnale-waardige opstelling. Ondanks dat de geregelde gelderse expositie-bezoeker veel oude bekenden ook uit eerdere biënnale edities tegenkomt, laat vooral de geslaagde onderverdeling in subthema’s je de werken nog eens van een nieuw oogpunt zien en nieuwe onderlinge connecties maken. En voor de...
link 9 Nieuwe Veluwe, Nr 3, okt 2012
Gabrielle de Nijs Bik Het museum als een petrischaaltje
[…] ‘Echte reizigers blijven thuis’ kopte de cover van Filosofie Magazine, zomereditie 2012. De schrijver Jan Drost wil met het artikel duidelijk maken dat je voor echte inzichten iets van de wereld moet hebben gezien. Dat zit ’m niet in het reizen, zo zeg hij, het zit ’m in het zien, in een mentaliteit. Je kunt over de hele wereld zwerven en niets nieuws ervaren, maar je kan ook reiziger zijn in je eigen omgeving en zo verrijkt raken met nieuwe inzichten. […] Zo liet Mirjam Kuitenbrouwer zich voor haar Recursiecabine...
link 10 De Ketelfactory
de Recursiecabine is van 25 11 2012 t/m 17 02 2013 te zien in: De Ketelfactory, Schiedam unexpressive Emma van der Put, Simon van Til, Mirjam Kuitenbrouwer, Wesley Meuris,Philippine Hoegen, Lon Robbé, Loek Grootjans
Curator: Florette Dijkstra
unexpressive is een tentoonstelling van kunstenaars die op zoek zijn naar nieuwe bestaansvoorwaarden voor kunst. Zij zetten hun middelen van expressie in om de uitgangspunten van kunst in beeld te brengen en het...
link 11 catalogue unexpressive
unexpressive – 1 jaar kunstwordtterugkunst, 2012 accompanying publication to the exhibition ‘unexpressive’, De Ketelfactory, Schiedam NL Editing: Florette Dijkstra Graphic design: Berry van Gerwen, M/vG Ontwerpers, Breda Printing: Drukkerij Gianotten, Tilburg Edition: 1000 ISBN: 9789490360207 € 10,00 order: http://www.deketelfactory.nl/publicaties/ontmoeting-14-unexpressive/
link 12 catalogue unexpressive, mailwisseling Mirjam Kuitenbrouwer Simon van Til
Simon van Til – Mirjam Kuitenbrouwer, een mailwisseling 31 januari 2012 11:33 / SvT > MK
Onderwerp: Antw.: PS: typfouten en andere abstracties
Dag Mirjam, […] Ik ben nu bezig met de voorbereidingen van een nieuw werk, dat ik volgende week hoop te fotograferen. Een volle maan én heldere avond zijn de vereisten, en dat lijkt beide zowaar te gaan lukken. Ik heb al veel tijd...
link 13 NRC Handelsblad 29 11 2012
Lucette ter Borg Kunstenaars, eis je plek op
Unexpressive. 1 jaar KUNSTWORDTTERUGKUNST. T/m 10 febr in De Ketelfactory, Schiedam. Inl: info@kunstwordtterugkunst.nl
[…] Zo onderzoekt Mirjam Kuitenbrouwer zoiets efemeers en essentieels als het kijken op zichzelf. Stap binnen in haar Recursiecabine, die óók een super 8 viewmaster is, ook een datsja aan een bosrand, ook een bibliotheek met boektitels die als een gedicht achter elkaar te lezen zijn, en ervaar...
link 14 Mister Motley 01 12 2012
Daan van Tricht De Recursiecabine
Tijdens de Biënnale Gelderland 2012 wist Mirjam Kuitenbrouwer bezoekers te boeien met haar Recursiecabine. Het werk stond middenin de expositie Condensed Reality, wat uit een ontzettende variëteit bestond. De kracht van het werk was dan ook dat het de bezoeker volledig afsloot van alle drukte in het MMKA. De Recursiecabine is een bouwwerk, een kamer ingericht met vreemde glazen objecten en boeken. De boeken vormen een stukje van het verhaal...
link 15 5uur..!!! 13 01 2013
Sibylle Eimermacher unexpressive
Het tijdschrift KUNSTWORDTTERUGKUNST viert zijn eenjarig bestaan met een expositie in De Ketelfactory, samengesteld door Florette Dijkstra. In de expositie is een selectie van kunstenaars te zien, die een bijdrage leverden aan de eerste vier edities van het blad.
link 16 De Ketelfactory, videoportret
unexpressive – 1 jaar kunstwordtterugkunst 42:03 regie, camera, editing © Kim Zeegers 2012 De Ketelfactory Schiedam
link 17 De Distillatie, Ketelfactory 13 01 2013
De Distillatie: Emma van der Put, Simon van Til, Mirjam Kuitenbrouwer, Wesley Meuris, Phillipine Hoegen, Lon Robbé, Loek Grootjans Moderator: Peter Henk Steenhuis De Ketelfactory, Hoofdstraat 44, Schiedam 13 januari 2013, 13.00 – 18.00 uur
Wat bedoelde Luciano Fabro met 'innerlijke instrumenten'? Hoe kan een kunstenaar ernaar op zoek gaan? Op de Distillatiedag vann unexpressive staan deze vragen centraal en vindt een rondgang plaats langs het werk van de kunstenaars.
bijschriften: 01 screenshot website Phillipine Hoegen, report of the event 02 Florette Dijkstra, Phillipine Hoegen, Simon van Til, Wesley Meuris 03 Florette Dijkstra, Phillipine Hoegen, Simon van Til, Wesley Meuris 04 Emma van der Put, Lon Robbé, Mirjam Kuitenbrouwer 05 Peter Henk Steenhuis, Loek Grootjans
image source: website Phillipine Hoegen
–
Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Condensed Reality, 14.09 – 28.10.2012
Condensed Reality
Biënnale Gelderland 2012 – De wereld zien in een korrel zand
Museum voor Moderne Kunst, Arnhem
14 09 – 28 10 2012
unexpressive
De Ketelfactory, Schiedam
25 11 2012 – 10 02 2013
|
|
|