MIRJAM KUITENBROUWER

Recursiecabine (Recursion Cabin), Museum voor Moderne Kunst, Arnhem, 2012
roofing felt, panelled wood, acrylic glass, aluminium, lacquer, fluorescent tube, books, Taatsraamglobe (2011)
244 x 276 x 193 cm

> exhibition views

Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Condensed Reality, 14 09 – 28 10 2012
De Ketelfactory Schiedam, Unexpressive, 25 11 2012 – 17 02 2013
 

> library: list of book titles

Storied Windows, Arthur J. de Havilland Bushnell, 1914
Niet uit het raam lezen, Joep van Deudekom, 1997
Das Buch vom Buchfenster, Rolf Berthold Förster, 1963
Das Bücherschaufenster, Kurt Loele, 1919
Das Buchfenster, Werner Ensslin, 1957
Das Fenster in der Literatur, Veronika Schneider, 2000
The Vision Machine (1988), Paul Virilio, 1994
Worte sind Fenster und Türen, Eduard Kary, 2005
Reading Is My Window, Megan Sweeney, 2010
The Hidden Window Mystery, Carolyn Keene, 1956
This house had windows, David Scott Blackhall, 1961
The House of Books has no Windows, Janet Cardiff & George Bures Miller, 2008
No doors, no windows, Joe Schreiber, 2009
Die Tür im Fenster, Peter von Tramin, 1967

Outside looking in – Adventures of an observer, Garry Wills, 2010
Beleving van grenssituaties, H.A. Gomperts et al., 1975
Fenster nach innen, Erhard Mader, 2007
Die Fenster gehen nach innen auf, Wulf Goebel, 1980
Uitzicht op inzicht, Ellen Warmond, 1974

A Room Made of Windows, Eleanor Cameron, 1971
A room with a view, E.M. Forster, 1908
In the Window Room, Steven J. Carroll, 2011
Het raam staat open, Jacques Janssen, 1973
House of Windows, Adina Hoffman, 2001
La fenêtre obscure (1993), James Durham, 1996
Camera Lucida (1980), Roland Barthes, 1993
Die erleuchteten Fenster (1950) & Ein Umweg (1940), Heimito von Doderer, 2006
De kamer met de zeven ramen, K. Groen, 1962
Twintig ramen aan de straat, Clare Lennart, 1979
Uit het raam springen moet als nutteloos worden beschouwd, Fernand Auwera, 1983
Der wollene Zugedeckte und der Schauer. Bemerkungen und Ausführungen zur Schnittstelle Fenster, Karin Christof, 2002

De wereld is van glas, Andreas Burnier, 1997
Rear window, Cornell Woolrich, 1942
Fenster sind wie Spiegel, Irmela Brender, 1983
Mirror Worlds – Or the Day Software Puts the Universe in a Shoebox... How it Will Happen and What it Will Mean, David Gelernter, 1991
The Mirrored Window, Judith Langer, 2005
Der Gläserne Schrecken, Josep Quetglas, 2001
Mijn tweede huid, Jan van der Vegt, 2003
De beschuttende functie van glasramen, J. Timmer, 1946
Unruhe und Geborgenheit, Otto Friedrich Bollnow, 1955

De wereld waarnemen (1948), Maurice Merleau-Ponty, 2003
Ruimten rondom (1974), Georges Perec, 1998
Dingen om ons heen – Glasgordijnen, R.A. Kuin, ca. 1950
Am Fenster der Welt, Karl-Heinz Fleckenstein, 1975
Der eingeschränkte Blick und die Fenster zur Welt, Rolf Freier, 1984
Het boek als wereld (1976), Marilyn French, 1982
Ich weiß keine bessere Welt, Ingeborg Bachmann, 1998

The Recursive Universe – Cosmic Complexity and the Limits of Scientific Knowledge, William Poundstone, 1984
Es ist eine Welt gegen die Welt zu halten, Wilfried F. Schoeller, 1991
Time Within Time, Andrey Tarkovsky, 1989
Se voir/Se voir – Modèles et circuits du visible dans l'oeuvre de Paul Valéry, Valerio Magrelli, 2005
Recursiveness, S. Eilenberg and C.C. Elgot, 1970
Sets, Models and Recursion Theory, J.N. Crossley, 1965

Nature morte devant la fenêtre, Irene Monesi, 1966
The geranium on the windowsill just died but teacher you went right on, Albert Cullum, 1971
Blumenfenster, Wintergarten und Balkon, Joachim Ruppert, 1957
Blumenfenster, Paulhans Peters, 1961
Pflanzen und Fenster, Wolf-Uwe von Hentig, Dietrich Noack, 1966
Wat bloeit op tafel en voor het raam?, Bruno Schönfelder, Maria C. H. Ruys, ca. 1950
Wat bloeit op tafel en voor het raam?, Helmut Bechtel, 1969
Achter groene horren, J. van Oudshoorn, 1943
Het groene geheugen van de vensterbank, Ada Dorgelo, 1981
The New Practical Window Gardener, John R. Mollison, 1877
Window-Box and Indoor Gardening, Xenia Field, 1951

De man voor het venster, Maurice Gilliams, 1943
Staart uit het raam, Jacques den Haan, 1962
De man achter het raam, Gerrit Krol, 1982
De afwezige aanwezige, Willem Brakman, 2008
Zichzelf kan hij niet zien, Hilde van Belle, 1997
Hij stond voor het raam..., Eric Bakker, 2009
Un homme à sa fenêtre – Textes choisis 1925-1960, Le Corbusier, 2006
The Man in the window, Kjell Ola Dahl, 2008
En die man ben ik zelf, Jan Hanlo, 1973
The window-gazer, Isabel Ecclestone Mackay, 1921

Am Fenster – Camera obscura Fotografien aus Celle, Thomas Bachler, 2000
Am Felsfenster morgens, Peter Handke, 1998
Vor dem Fenster übrigens zu meiner Verwunderung die Abenddämmerung – Aufzeichnungen aus dem Archiv der Wirklichkeitsfabrik, Ror Wolf, 2008
Silence Observed (1961), Michael Innes, 1964
Im Wartesaal der Möglichkeiten, Michael Lommel, 2011
Blick durchs Fenster, Friedrich Sieburg, 1939
Der Blick aus dem Fenster, Nicéphore Niépce, 1998
Vom Fenster meines Hauses aus, Urs Widmer, 1977
De oertijd voor het venster, Manuel van Loggem, 1966
Uitzicht met zandkorrel (1995), Wislawa Szymborska, 1997
Grosse Welt im kleinen Fenster, Hans Heiberg, 1957
Dit uitzicht, Rutger Kopland, 1982
Het Wijde Uitzicht, A.A. Wildschut, ca. 1946
View from a Temporary Window, Joanie Mackowski, 2010
Reflections – The view from my window, Jacqueline E. Price, 2004
The City Out My Window, Matteo Pericoli, 2009
From my window, To shut-ins all over the world, Mary Poole Cranford, 1953

De horizon, Patrick Modiano, 2011
Near Horizons, Teale Edwin Way, 1949
Ik geef mezelf de horizon, Rijksakademie Amsterdam, 1992
De rand van de horizon, Clara Eggink, 1954
Het horizon-negatief (1984), Paul Virilio, 1989

Das Nahe und das Ferne (1988), Claude Lévi Strauss, Didier Eribon, 1989
Denn das Nahe liegt so fern, Renate Vorpahl, 1998
Makrokosmos und Mikrokosmos – Die große und die kleine Welt (1910), Rudolf Steiner, 1933
Kosmisches Schaufenster – Mehr oder minder heitere Verse eines skeptischen Optimisten, Wendelin Überzwerch, 1957
Le Ciel dans la Fenêtre, Michel Albin, 1959
Your Private Sky, R. Buckminster Fuller, 1999
Het kleine heelal, Manuel van Loggem, 1946
De totaliteit en het Oneindige (1961), Emmanuel Levinas, 1961
Der Teil und das Ganze, Werner Heisenberg, 1969
Kosmos (1965), Witold Gombrowicz, 1968

Language of Vision, Gyorgy Kepes, 1944
Intelligente Glasfassaden, Andrea Compagno, 1995
Cadre et regard, Louise Charbonnier, 2007
Die Wirklichkeit und ihre Cadrage, Claudia Wissmannm, 1998
Living Inside the Grid, Dan Cameron, 2003
The window observatory (1877), Henry King, 2012
Space as membrane (1926), Siegfried Ebeling, 2010
Techniques of the Observer, Jonathan Crary, 1992
Met kijker camera en loupe, Jan Vriends, 1934
Ogen op de rug, A. den Doolaard, 1971
My study windows, James Russell Lowell, 1874
The World in a Frame, Emily Dickinson, 1989
Framed Views and Dual Worlds, Cathrin Senn, 2001
De invulbare ruimte, Eva Gerlach, 2000

Voyage à ma Fenêtre, Arsène Houssaye, 1851
The virtual window, Anne Friedberg, 2006
Het werkelijkheidseffect, Roland Barthes, 2004
Zwischen Bild und Realität, Peter Zumthor et al., 2006
Alles is werkelijk hier, Vojta Dukát & Eva Gerlach, 1997

Die Fenster der Kleinwohnung, Heinrich Rettig, 1949
Achter blinkende vensters, Otto van Tussenbroek, 1950
Our knowledge of the external world (1914), Bertrand Russell, 1961
De wereld die ik aantrof (1987), Bruce Duffy, 1990
Fenster ins Offene – Die Sprache der Dichtung, Ulrich Merkel, 2009
Die unsichtbare Barriere (1961), Clifford Donald Simak, 1962
Außenhaut und Innenraum, Gerda Breuer, 1997
L’espace d’une fenêtre, Robert Mallet, 1978
Twee kanten (1965), Uwe Johnson, 1966
Weg vom Fenster, Christian Kneifel,1976
Het uitzicht blijft, Cateau Kray-Sijsma, 1973
Die Innenwelt der Außenwelt der Innenwelt, Peter Handke, 1969
Aan het raam en er buiten, Peter van Steen, 1971

Tussen tuin en wereld, Paul de Wispelaere, 1978
Aber ich lebe nur von den Zwischenräumen, Peter Handke, 1987
Ortsverschiebungen, Zeitverschiebungen, Bernhard Waldenfels, 2009
 

> drafts

01 color pencil, Tipp-Ex and writing ink on ruled paper, WDB 75, 21.07.12
02 acrylic and pencil on photocopy, WDB 76, 30.07.12
03 pencil on photocopy, WDB 76, 30.07.12
04 acrylic and pencil on photocopy, WDB 76, 31.07.12
05 writing ink, marker and pencil on photocopy, WDB 76, 01.08.12
06 color pencil, Tipp-Ex, writing ink and marker on photocopy, WDB 76, 03.08.12
07 color pencil and marker on photocopy, WDB 76, 03.08.12
08 color pencil, Tipp-Ex, writing ink and marker on ruled paper, WDB 76, 04.08.12
09 acrylic and pencil on photocopy, WDB 76, 08.08.12
10 pencil, writing ink and marker on photocopy, WDB 77, 16.08.12
11 color pencil, Tipp-Ex, writing ink and marker on photocopy, WDB 77, 25.08.12
12 pencil, writing ink and highlighter on ruled paper, WDB 77, 31.08.12
13 color pencil, Tipp-Ex and writing ink on ruled paper, WDB 77, 04.09.12
 

> edition

Se voir / se voir, 2012, piezography (edition 15), 30 x 40 cm paper size, 20,3 x 25,4 cm image size
boxed edition: De hemel in een wilde bloem, collection of 5 piezo prints in card board box by Plaatsmaken (edition 7), prints by Erik Odijk, Simon van Til, May Heek, Mirjam Kuitenbrouwer, Marjolein de Groen
 

> video

excerpt from video portrait Unexpressive – 1 jaar kunstwordtterugkunst by Kim Zeegers, Nov. 2012, 5:31 (full length 42:03)
 

> text

tekst 1: Flos Wildschut

In haar werk en in de vele teksten die ze schrijft poogt Mirjam Kuitenbrouwer begrippen als waarneming en werkelijkheid te doorgronden. Ze noemt de werkelijkheid ‘een verwarde zaak’ en probeert in een haast filosofisch proces deze kluwen te ontwarren.
    Kuitenbrouwer kan alleen grip krijgen op het fenomeen werkelijkheid door afstand te creëren. En dat vormt meteen een probleem, want er bestaat geen afstand tot de werkelijkheid. “Als ik afstand van de werkelijkheid zou nemen, zou dat mijn dood betekenen”, merkt Kuitenbrouwer terecht op. In haar werk zoekt ze daarom naar middelen om barrières tussen zichzelf en de wereld op te werpen. Niet om de wereld geheel te blokkeren, maar om de blik op de wereld om te leiden. Alleen zo ontstaat volgens Kuitenbrouwer een reflectief inzicht in de wereld en kun je de werkelijkheid doorgronden.
    Die barrière kan een camera, een lens of een raam zijn. Ze heeft inmiddels een zeer uitgebreide verzameling van analoge foto- en filmcamera’s, viewers, lenzen en spiegels aangelegd. Samen met een archief van aantekeningen, citaten, teksten en boeken, vormen ze de bouwstenen van haar oeuvre.
    Door middel van architectonische modellen, gecombineerd met lenzen als vensters, legt Kuitenbrouwer haar filosofie over het waarnemen bloot, waarin elementen als binnen en buiten, schaal en maat een essentiële rol spelen.
    In de Recursiecabine komt alles samen. De cabine is gemodelleerd naar de behuizing van een oude super 8 viewer-editor, die een grote overeenkomst heeft met de schrijfzolder van de Duitse schrijver Uwe Johnson in Berlijn. Kuitenbrouwer omschrijft het werk zelf als “een kamer waarbinnen met minimale middelen een complete leefwereld is opgezet als een uitdijend heelal”. De kamer heeft weliswaar een deur en grote raampartij, maar het is voor de bewoner niet mogelijk naar buiten te kijken. Het contact met de buitenwereld komt alleen op een indirecte manier tot stand; door middel van de attributen die in de kamer te vinden zijn. Zo blijken alle boeken die in het raam staan en het uitzicht blokkeren, te gaan over vensters, uitzichten en manieren van waarnemen. De wereldbol in de globestandaard is vervangen door een scharnierend raamkader met daarin een speciale sterk verkleinende lens. Als je er op afstand doorheen kijkt wordt de hele wereld van het kamertje erin samengebald.

excerpt from the accompanying publication to the exhibition Condensed Reality, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, 2012

tekst 2: Florette Dijkstra

Het venster in de voorgevel van de cabine, die de afmeting heeft van een gigantische super 8 viewer editor, laat licht door en meer niet. Het diffuse schijnsel maakt enig contact tussen buiten en binnen mogelijk, maar sluit werkelijk zicht uit. ‘Zien’ speelt zich in de cabine af. Daar is alles voorhanden: een groot optisch instrument, een rijke collectie boeken over vensters, een foto van de cabine in een landschap – of van een model van de cabine: je bent wellicht niet waar je dacht te zijn. Maar je kunt ook zeggen: binnen zie je meer van buiten dan buiten ooit mogelijk is. De menselijke blik keert zich uiteindelijk naar binnen. De cabine is dan ook recursief: het een is herleidbaar tot het ander, almaar door. Zien speelt zich af in de kamer of camera. Daar is het kunstwerk, niet erbuiten.

excerpt from the accompanying publication to the exhibition Unexpressive at De Ketelfactory, Schiedam, 2012

tekst 3: Inge Pollet

Kuitenbrouwer is erg bezig met ‘binnen en buiten’. Ze schrijft en denkt, en trekt parallellen. Ze meet en rekent, bepaalt en vertelt. Deze foto maakt onderdeel uit van het project de Recursiecabine uit 2012. Het is een plek waar je je zou kunnen terugtrekken om te werken aan een boek of een kunstwerk, in de prettige aanwezigheid van werken van anderen. Van de ruimte zelf (een klein huisje met daarin vreemde boekenkasten) hangt er een foto in (deze) en staat een maquette. Het is een herhaling in een herhaling.

exhibition text to Se voir / se voir edition at Rozet inspireert exhibition, Rozet/Erfgoedcentrum, Arnhem, 2015
 

> research

01 super 8 viewer-editor casco
02 video still from Mutmaßungen über die Wirklichkeit – Der Schriftsteller Uwe Johnson (Jürgen Bevers, 2001)
03 Uwe Johnson, Niedstrasse 14, Berlin, photos Horst Tappe, Gerd Sander, Liselotte Strelow, Rene Burri, 1960’s
04 Uwe Johnson, photo Horst Tappe, 1963, below: photo Gerd Sander, 1966 / super 8 viewer-editor casco
05 exterior view of daylight showcase, F.A. Eschauzier, west wing Museum voor Moderne Kunst Arnhem (2012)
06 exterior view of west wing extension (1952) F.A. Eschauzier with daylight showcases (photocopy WDB 75)
07 dust catcher, Kortrijk, 2007; “De nieuwkuis op de veemarkt krijgt speciale kadermenten voor de ramen om het stof er buiten te houden, of toch om dit te proberen.” (photocopy in WDB 75)
08 similarity between dust catcher and Prinz Oxford 1200 Cine Editor (inkjet print WDB 75)
09 window-sill case, p.58 in Window and indoor gardening, Thomas William Sanders, 1911
10 video stills from documentary Totaal witte kamer: Gerrit Kouwenaar (NPS, 2003) (inkjet print WDB 75)
11 video still from documentary Totaal witte kamer: Gerrit Kouwenaar (NPS, 2003)
12 illustration from La Dioptrique Oculaire (1671) by Chérubin d’Orleans
13 p.16-17, La Dioptrique Oculaire (1671) by Chérubin d’Orleans
 

> links

link 1
Museum voor Moderne Kunst Arnhem

Condensed Reality
Biënnale Gelderland 2012 – De wereld zien in een korrel zand
MMKA Arnhem 14 09 – 28 10 2012

De Biënnale Gelderland is met haar achtste editie in 2012 in Arnhem, geheel vernieuwd. Niet alleen beeldend kunstenaars en vormgevers, maar nu ook regisseurs en acteurs, componisten en muzikanten, filmmakers en dichters doen mee aan het festival dat de poëtische titel ‘De wereld zien in een korrel zand’ heeft meegekregen. 
De nieuwe Gelderse biënnale bestaat uit een grote tentoonstelling én een tien dagen durend verrassend festival, met optredens van professionele Gelderse cultuurproducenten als Het Gelders Orkest, Toneelgroep Oostpool, Dziga, Extrapool, Generale Oost en de Wintertuin, om maar een kleine selectie uit het grote aanbod te noemen. In het museum worden de zalen ingericht met schilderijen, tekeningen, foto’s en installaties van beeldend kunstenaars en vormgevers. De concerten en optredens vinden plaats op twee podia in de beeldentuin van het MMKA, in de conservatoriumzaal van ArtEZ en in het museum zelf. Daarbij zijn er in het auditorium toepasselijke films te zien, geselecteerd door Focus Filmtheater en is er extra kennis op te doen door lezingen bij te wonen.  

Van zandkorrel tot universum   
Flos Wildschut, kunsthistoricus en curator van de Biënnale Gelderland 2012, heeft voor deze editie een gedicht van de achttiende eeuwse Engelse dichter en schilder William Blake  als leidraad genomen.

`To see a World in a Grain of Sand 
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour`

William Blake (1757-1827)

‘In een kleine korrel zand ligt de wereld – oneindigheid zelfs - besloten, dat lijkt  William Blake in deze eerste strofe uit het lange gedicht Auguries of Innocence te willen zeggen,’ licht Wildschut toe. Ze is gefascineerd door het fenomeen dat het grote in het kleine, het minuscule te ontdekken valt, en vice versa. Er zijn veel kunstenaars en voorstellingen gevonden die een bijzondere visie op dit thema geven. Naast gevestigde kunstenaars en jonge afgestudeerde makers, krijgt ook het aanstormend talent - studenten van ArtEZ Toneelschool en het conservatorium -, ruim baan in het programma.

link 2
Biënnale Gelderland 2012, De wereld zien in een korrel zand

Flos Wildschut

In haar werk en in de vele teksten die ze schrijft poogt Mirjam Kuitenbrouwer begrippen als waarneming en werkelijkheid te doorgronden. Ze noemt de werkelijkheid ‘een verwarde zaak’ en probeert in een haast filosofisch proces deze kluwen te ontwarren.
Kuitenbrouwer kan alleen grip krijgen op het fenomeen werkelijkheid door afstand te creëren. En dat vormt meteen een probleem, want er bestaat geen afstand tot de werkelijkheid. “Als ik afstand van de werkelijkheid zou nemen, zou dat mijn dood betekenen”, merkt Kuitenbrouwer terecht op. In haar werk zoekt ze daarom naar middelen om barrières tussen zichzelf en de wereld op te werpen. Niet om de wereld geheel te blokkeren, maar om de blik op de wereld om te leiden. Alleen zo ontstaat volgens Kuitenbrouwer een reflectief inzicht in de wereld en kun je de werkelijkheid doorgronden.
Die barrière kan een camera, een lens of een raam zijn. Ze heeft inmiddels een zeer uitgebreide verzameling van analoge foto- en filmcamera’s, viewers, lenzen en spiegels aangelegd. Samen met een archief van aantekeningen, citaten, teksten en boeken, vormen ze de bouwstenen van haar oeuvre.
Door middel van architectonische modellen, gecombineerd met lenzen als vensters, legt Kuitenbrouwer haar filosofie over het waarnemen bloot, waarin elementen als binnen en buiten, schaal en maat een essentiële rol spelen.
In de Recursiecabine komt alles samen. De cabine is gemodelleerd naar de behuizing van een oude super 8 viewer-editor, die een grote overeenkomst heeft met de schrijfzolder van de Duitse schrijver Uwe Johnson in Berlijn. Kuitenbrouwer omschrijft het werk zelf als “een kamer waarbinnen met minimale middelen een complete leefwereld is opgezet als een uitdijend heelal”. De kamer heeft weliswaar een deur en grote raampartij, maar het is voor de bewoner niet mogelijk naar buiten te kijken. Het contact met de buitenwereld komt alleen op een indirecte manier tot stand; door middel van de attributen die in de kamer te vinden zijn. Zo blijken alle boeken die in het raam staan en het uitzicht blokkeren, te gaan over vensters, uitzichten en manieren van waarnemen. De wereldbol in de globestandaard is vervangen door een scharnierend raamkader met daarin een speciale sterk verkleinende lens. Als je er op afstand doorheen kijkt wordt de hele wereld van het kamertje erin samengebald.

link 3
Plaatsmaken

De hemel in een wilde bloem
piezografie (5stuks)
afmeting 40 x 30 cm
oplage 7
prijs € 575,00

Voor Biënnale Gelderland geeft Plaatsmaken bijzondere fotografische werken in kleine oplage uit: de map ‘De hemel in een wilde bloem’ , met vijf piëzoprints met werk van Mirjam Kuitenbrouwer, Simon van Til, May Heek, Marjolein de Groen en Erik Odijk 

Productiehuis en galerie Plaatsmaken vormt de museumwinkel van het MKKA tijdens de Biënnale Gelderland om tot een tijdelijk pop-up store. In een bijzondere setting heeft publiek de kans om werk te kopen en mee naar huis te nemen van deelnemende kunstenaars aan de tentoonstelling: het betreft unica en werk in oplage. De pop-up store is ingericht naar een concept van de huisvormgevers van Plaatsmaken, Catalogtree.

link 4
Bosch Kunstgesprekken

BOSCH Kunstgesprekken: Flos Wildschut, Mirjam Kuitenbrouwer en Simon van Til
Gespreksleider: Irene Companjen
Auditorium MMKA, Utrechtseweg 87, Arnhem
21 september 2012, 20.00 - 21.30 uur

Irene Companjen, vaste gesprekspartner van BOSCH Kunstgesprekken, gaat dit keer speciaal voor de Biënnale Gelderland in gesprek met curator Flos Wildschut en de kunstenaars Mirjam Kuitenbrouwer en Simon van Til, beide te zien op de tentoonstelling. Simon van Til doet onderzoek naar het...

link 5
Filosofisch Café Arnhem

Filosofisch Café Arnhem: Mirjam Kuitenbrouwer, Hans Jungerius en Geert-Jan van Oostende
Gespreksleider: Paul Troost
café-brasserie DUDOK, Koningstraat 40, Arnhem
30 oktober 2012, 19.30 - 22.00 uur

Het thema van deze bijeenkomst is gekozen naar aanleiding van de Biënnale Gelderland 2012, ‘De wereld in een korrel zand (Condensed Reality)’. Kunstenaars reproduceren niet slechts de werkelijkheid, maar scheppen een nieuwe werkelijkheid in een ingedikte, gecondenseerde...

link 6
De Gelderlander 14 09 2012

Dorine Steenbergen
Op zoek naar de wereld in een korrel zand

Mirjam Kuitenbrouwer (45 jaar, woont en werkt in Arnhem) zegt zelf: “Ik probeer  de werkelijkheid uit te pakken als  een Russisch poppetje. Binnen en buiten, schaal en maat, spelen daarin een rol. Almaar kleiner komt de essentie in beeld. Hetzelfde gebeurt als ik vanuit een vliegtuig omlaag kijk naar die mierenhoop en me afvraag: waar maken we ons toch zo druk om? Afstand zorgt voor minder emoties. Gemodelleerd naar de behuizing van een oude super-8 viewer heb ik een kamer gemaakt met een deur en een...

link 7
Mister Motley 20 09 2012

Daan van Tricht
Condensed Reality, deel 2

[…] Voorbij de tekening staan twee bouwwerken waar de bezoeker in kan treden. Het eerste bouwwerk is een soort hut, de ‘Recursiecabine’ van Mirjam Kuitenbrouwer, waarin uitzicht op diezelfde hut mogelijk is. Het idee van betrouwbare waarneming wordt volledig ontkracht en de bezoeker raakt even in de war.
De cabine is niet erg groot, voor ondergetekende zelfs klein, waardoor de bezoeker echt het gevoel krijgt in een klein bouwwerkje in het bos te...

link 8
5uur...!!! 27 09 2012

Sibylle Eimermacher
Biënnale Gelderland 2012

Condensed Reality -  De wereld zien in een korrel zand is het thema van de Biënnale Gelderland 2012, gecurateerd door Flos Wildschut, in het MMKA. Na de vorige kelder-editie nu gelukkig wel een museale biënnale-waardige opstelling. Ondanks dat de geregelde gelderse expositie-bezoeker veel oude bekenden ook uit eerdere biënnale edities tegenkomt, laat vooral de geslaagde onderverdeling in subthema’s  je de werken nog eens van een nieuw oogpunt zien en nieuwe onderlinge connecties maken. En voor de...

link 9
Nieuwe Veluwe, Nr 3, okt 2012

Gabrielle de Nijs Bik
Het museum als een petrischaaltje

[…] ‘Echte reizigers blijven thuis’ kopte de cover van Filosofie Magazine, zomereditie 2012. De schrijver Jan Drost wil met het artikel duidelijk maken dat je voor echte inzichten iets van de wereld moet hebben gezien. Dat zit ’m niet in het reizen, zo zeg hij, het zit ’m in het zien, in een mentaliteit. Je kunt over de hele wereld zwerven en niets nieuws ervaren, maar je kan ook reiziger zijn in je eigen omgeving en zo verrijkt raken met nieuwe inzichten.
    […] Zo liet Mirjam Kuitenbrouwer zich voor haar Recursiecabine...

link 10
De Ketelfactory

de Recursiecabine is van 25 11 2012 t/m 17 02 2013 te zien in:
De Ketelfactory, Schiedam
unexpressive
Emma van der Put, Simon van Til, Mirjam Kuitenbrouwer, Wesley Meuris,Philippine Hoegen, Lon Robbé, Loek Grootjans
Curator: Florette Dijkstra

unexpressive is een tentoonstelling van kunstenaars die op zoek zijn naar nieuwe bestaansvoorwaarden voor kunst. Zij zetten hun middelen van expressie in om de uitgangspunten van kunst in beeld te brengen en het...

link 11
catalogue unexpressive

unexpressive – 1 jaar kunstwordtterugkunst, 2012
accompanying publication to the exhibition ‘unexpressive’, De Ketelfactory, Schiedam NL
Editing: Florette Dijkstra
Graphic design: Berry van Gerwen, M/vG Ontwerpers, Breda
Printing: Drukkerij Gianotten, Tilburg
Edition: 1000
ISBN: 9789490360207
€ 10,00
order: http://www.deketelfactory.nl/publicaties/ontmoeting-14-unexpressive/

link 12
catalogue unexpressive, mailwisseling Mirjam Kuitenbrouwer Simon van Til

Simon van Til – Mirjam Kuitenbrouwer, een mailwisseling
31 januari 2012 11:33 / SvT > MK

Onderwerp: Antw.: PS: typfouten en andere abstracties

Dag Mirjam,
[…] Ik ben nu bezig met de voorbereidingen van een nieuw werk, dat ik volgende week hoop te fotograferen. Een volle maan én heldere avond zijn de vereisten, en dat lijkt beide zowaar te gaan lukken. Ik heb al veel tijd...

link 13
NRC Handelsblad 29 11 2012

Lucette ter Borg
Kunstenaars, eis je plek op

Unexpressive. 1 jaar KUNSTWORDTTERUGKUNST. T/m 10 febr in De Ketelfactory, Schiedam. Inl: info@kunstwordtterugkunst.nl

[…] Zo onderzoekt Mirjam Kuitenbrouwer zoiets efemeers en essentieels als het kijken op zichzelf. Stap binnen in haar Recursiecabine, die óók een super 8 viewmaster is, ook een datsja aan een bosrand, ook een bibliotheek met boektitels die als een gedicht achter elkaar te lezen zijn, en ervaar...

link 14
Mister Motley 01 12 2012

Daan van Tricht
De Recursiecabine

Tijdens de Biënnale Gelderland 2012 wist Mirjam Kuitenbrouwer bezoekers te boeien met haar Recursiecabine. Het werk stond middenin de expositie Condensed Reality, wat uit een ontzettende variëteit bestond. De kracht van het werk was dan ook dat het de bezoeker volledig afsloot van alle drukte in het MMKA.
De Recursiecabine is een bouwwerk, een kamer ingericht met vreemde glazen objecten en boeken. De boeken vormen een stukje van het verhaal...

link 15
5uur..!!! 13 01 2013

Sibylle Eimermacher
unexpressive

Het tijdschrift KUNSTWORDTTERUGKUNST viert zijn eenjarig bestaan met een expositie in De Ketelfactory, samengesteld door Florette Dijkstra. In de expositie is een selectie van kunstenaars te zien, die een bijdrage leverden aan de eerste vier edities van het blad.

link 16
De Ketelfactory, videoportret

unexpressive – 1 jaar kunstwordtterugkunst
42:03
regie, camera, editing © Kim Zeegers 2012
De Ketelfactory Schiedam

link 17
De Distillatie, Ketelfactory 13 01 2013

De Distillatie: Emma van der Put, Simon van Til, Mirjam Kuitenbrouwer, Wesley Meuris, Phillipine Hoegen, Lon Robbé, Loek Grootjans
Moderator: Peter Henk Steenhuis
De Ketelfactory, Hoofdstraat 44, Schiedam
13 januari 2013, 13.00 – 18.00 uur

Wat bedoelde Luciano Fabro met 'innerlijke instrumenten'? Hoe kan een kunstenaar ernaar op zoek gaan? Op de Distillatiedag vann unexpressive staan deze vragen centraal en vindt een rondgang plaats langs het werk van de kunstenaars. 

bijschriften:
01 screenshot website Phillipine Hoegen, report of the event
02 Florette Dijkstra, Phillipine Hoegen, Simon van Til, Wesley Meuris
03 Florette Dijkstra, Phillipine Hoegen, Simon van Til, Wesley Meuris
04 Emma van der Put, Lon Robbé, Mirjam Kuitenbrouwer
05 Peter Henk Steenhuis, Loek Grootjans

image source: website Phillipine Hoegen

Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Condensed Reality, 14.09 – 28.10.2012

Condensed Reality

Biënnale Gelderland 2012 – De wereld zien in een korrel zand

Museum voor Moderne Kunst, Arnhem

14 09 – 28 10 2012

 

unexpressive

De Ketelfactory, Schiedam

25 11 2012 – 10 02 2013

back to previous page
back to previous page